Hoovimängudeks kutsutaksegi mänge, mida mängitakse mitme maja ühises hoovis. Õuemängudega võis aga minna kaugemale ja liikuda mitme tänava piires, näiteks luurekat mängides. Ajal, kui puudus internet ning telefonid, liikusid selliste mängude õpetused sõbralt sõbrale ja vanemalt lapsele suulise pärimuse kaudu.
«Lapsed viidi suveks teise Eesti otsa vanavanemate juurde, nad õpetasid sealsetele noortele oma kodukoha hoovimänge ja vastupidi,» selgitas Kalamaja muuseumi juhataja Kristi Paatsi. Seetõttu võibki olla, et ühes piirkonnas mängiti näiteks trihvaad ja teises uka-ukat teadmata, et tegu on nime poolest erineva, kuid sisult sama mänguga.
Kuigi elu on nüüdseks palju muutunud, on siiski oluline, et me ei unustaks vanemaid hoovimänge. Ka muuseumil on oma hoov, kus saab vanemaid ja uuemaid mänge mängida ning sõpradele õpetada. «Muuseum kannab seda mälu, tuletab meelde ja annab edasi,» märkis Paatsi. Suur roll on ka emadel-isadel ja vanavanematel, kes saavad oma noorusaja mänge noortele õpetada ning kõik koos neid mängida.
Hoovimängudest tippspordini
Kiiruisutaja Saskia Alusalu veetis lapsena suurema osa ajast koos eakaaslastega õues. «Mäletan siiani, kuidas käsk kasvõi korraks tuppa sööma tulla tundus vahel isegi nagu karistus,» meenutas ta. Võibolla inspireeris lapsi igavus, eeskujud või loodus, kuid tänu piiritule fantaasiale oli neil teha palju. Mängiti trihvaad, jääkaru, keerukuju, mädamuna, peitust, varba- ja harkimatse, pesa-, jalg-, korv-, võrk- ja rahvastepalli. «Mu vanemad õed aitasid vahel korraldada orienteerumist. Samuti tegime takistusradasid jalgrattaga läbimiseks ja korraldasime majarahvale lavastusi, milleks eelnevalt ka harjutasime,» loetles Alusalu.